Impresszum | Copyright © 2024 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi EgyetemBME
- Hallgatói ügyintézés
- Kollégiumok
- Programajánló
- Karrier
- Rendezvényszervezés
- Kapcsolat
Az alábbiakban hasznos információkat gyűjtünk össze nektek különböző, esélyegyenlőséghez kapcsolódó témákban. Fontos tudnod, hogy az akadálymentesítés nem csak fizikai akadályok lebontásáról szól, hanem arról is, hogy a többségi társadalom befogadóbb és elfogadóbb legyen a fogyatékos vagy tanulási zavarral élő emberekkel. Ehhez a legrövidebb út, ha ismereteket szerzel velük és az általuk megélt nehézségekkel kapcsolatban. Jó böngészést!
HASZNÁLATI UTASÍTÁS: a dőlt betűs szövegek olyan kiegészítések, amik színesítik az olvasottakat, de nem a szűken vett leírás részei. Ha kevés időd van, nyugodtan átudorhatod őket.
Ha kérdésed van, vagy szívesen segítenél fogyatékos, tanulási zavarral élő hallgatótársaidnak keress minket az eselyegyenloseg@m365.bme.hu címen!
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) gyermekkorban induló, az idegrendszer fejlődését érintő zavar. Fontos tudni azonban, hogy nem csupán egy gyermekkori kórképről van szó, ugyanis a tünetek 40-60%-ban áthúzódhatnak felnőttkorra is.
Az autizmus spektrum zavar, állapotok széles spektrumát felölelő gyűjtőfogalom, a spektrumzavar (a kifejezésben a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van) egy idegi-fejlődési rendellenesség, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban és kommunikációs képességekben, valamint abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg.
A beszédfogyatékosok közé azok az ép hallással rendelkező emberek tartoznak, akiknél a beszédfejlődés menete nem indul meg, kórosan késik, vagy valamelyik területen rendellenesen működik. A beszédfogyatékosság megjelenhet a beszédfejlődés kiterjedt és hosszan tartó elmaradásában, a beszédfolyamatosság, a beszéd- és hangképzés sérüléseiben egyaránt.
A tanulási zavar gyűjtőfogalom, amely a figyelem, a beszéd, az olvasás, az írás, vagy a matematikai képességek elsajátítása terén mutatkozó jelentős nehézségek heterogén csoportját foglalja magában.
A hallássérültek megjelölés gyűjtőfogalom, amelybe beletartoznak az enyhe, a közepes és a súlyos fokú nagyothallók, valamint a siketek.
A nagyothallók és a siketek legalább annyiban különböznek egymástól, mint a hallók és a hallásérültek. A jelentős különbség következtében nem beszélhetünk egy homogén csoportról, bár kívülről úgy tűnhet.
A látássérülés jelentős hatással van az érintett személy mindennapjaira, de ez nem jelenti azt, hogy mindenben segítségre szorul és ne élhetne teljes életet. A látássérülés mértéke a látásmaradvány szemészeti adatai alapján határozható meg. Ez alapján 3 fő kategóriát különböztethetünk meg: gyengénlátó, aliglátó és vak.
A mozgáskorlátozottság, vagy mozgássérültség fiziológiai fogyatékosság. A különböző betegségek más és más formában hatnak a mozgásra és a mozgásrendszerre, ezért nehéz egységes kategóriaként kezelni. A mozgásképességre a sérülések kiterjedtsége és súlyossága is nagy hatással van.
Nem csak szakembereknek szóló, nem csak szakemberek által írt regények, beszámolók, gyakorlati útmutatók speciális igényű hallgatóknak, az ő barátaiknak és a téma iránt érdeklődőknek egyaránt.